想搵第二個意思嘅話,請睇自由 (搞清楚)

自由即唔受他人管束人間自主而行。個意思取自英文liberty英國美國講自由,係出自個人獨立。自由屬外在嘅,必定有其他人先講自由,所以有人間,有社會,有政治,先至需要講自由。

自由依個字,同自主好似。自主為英文freedom,好多時又繙佢做自由,混淆不清。自主為內在,自己有意志去做,人天生能力,自主自理[1]。自由為外在,外在喺人間唔同。

西洋講社會,自由成為政治哲學概念,行自主之時,所言所行,亦都有責任,有後果。

要注意係,法國盧梭講自由,同英美講自由,係兩回事。盧梭講自由,為大眾意志,志在剷平階級,所謂人人平等,同個人無涉。個人受制於大眾意志[2]

編輯

過往英文liberty有種種譯法。至早一八二二年,馬禮遜英華字典,英字解釋為not under the controul of any one,中文寫自主之理。一八四四年,衛三畏英華韻府歷階自主。一八四七、四八年,麥都思英華字典, 加咗to be left to one's own will任意擅專自由得意由得自己自主之事,已經見到自由依個字。一八六六到六九年,羅存德英華字典自主自由治己之權自操之權自主之理。首見自由單獨咁叫。

然而此後各家,liberty無可避免同freedom炒埋一堆,皆因英文本身就為近義字

自由 編輯

自由係古字,可以上追到後漢書。自有自己自然之意,自由即行為自然、唔做作、唔被迫。若然見喺古史,多數指王室達官唔受約束,任意行事[3]

西遊記亦有話孫悟空「我等日日歡會、在仙山福地、古洞神洲、不伏麒麟轄、不伏鳳凰管、又不伏人間王位所拘束、自由自在、乃無量之福、為何遠慮而憂也。」自由同自在,意思唔受管唔受束,想點就點。

編輯

  1. "Difference Between Liberty and Freedom".
  2. "Freedom vs. Liberty: How Subtle Differences Between These Two Big Ideas Changed Our World".
  3. .