伊尹,叫,尹係官名或者字號,而佢有個名叫,又叫阿衡,係中國遠古時,商國開朝要人,以輔助成湯太甲改過而聞名。因為年代久遠,伊尹記載互相矛盾,有好重傳說意味。伊尹個名,見於佢死後,商代遺物甲骨文所示,伊尹為商人所祭。伊尹嘅事蹟,見於《書經》,當中有《汝鳩》、《汝方》、《湯誓》、《伊訓》、《肆命》、《徂后》、《大甲》三篇、《咸有一德》、《沃丁》等篇[1]

伊尹
國籍商朝 喺Wikidata改呢個
職業chef、政治人 喺Wikidata改呢個

儒家思想中,伊尹輔湯,就好似輔舜咁。

身世 編輯

伊尹身世有唔同版本。伊尹人,約莫係清代河南莘州地方。

佢出世有個傳說,伊查實係伊水咁解,係條河名。而伊老頭老母就住響呢帶。響伊老母陀住伊嗰陣,就發夢,有靈話過佢知,太陽好快會發洪水,佢一定要向東行。到朝早,佢望住太陽,睇到同夢境一樣,就警告隔籬鄰舍。然後佢就走,行咗十里,望返轉頭,成個城浸晒,而佢就突然變咗樖。而莘嘅公主,就採桑,採採下去到一樖空心桑,裏面竟然有個蘇蝦,就係伊喇。公主帶佢返去。公主老頭送伊畀佢個廚,問佢就知佢阿媽原來住響伊水邊。

戰國就流行一個故仔。湯娶有莘氏嘅女,而伊尹就乘機坐佢架車,跟埋去商。而伊尹煮嘢好掂,就跟畀湯留意到。之不過孟子認為故仔係假嘅。

孟子認為,伊係莘地農人,係有能之人,學堯舜之原則,藏響民間.唔受官位。佢準備好跟堯舜嘅原則人。湯知道伊有智慧,有能力,就叫人送好多名貴禮物過伊,請佢過去商。之不過,請咗兩次,伊就係唔肯去。到第三次,伊感到湯係好有誠意,認為佢可以幫湯做到堯舜咁受民愛戴,就跟咗湯。

反夏 編輯

湯完全信伊,就送佢去度,希望可以幫桀會返返正軌。伊如是者來回來五次,覺得桀無得救,湯就反桀。

攝政 編輯

湯死,後個帝位承繼人都早死,最後輪到子至,即係祭名大甲,《史記》叫太甲來繼位。之但係子至唔係好掂,伊就放逐佢去桐宮,伊攝政。三年後,子至改過返來。伊尹交返權力畀佢。之不過,《竹書紀年》就有唔同講法,話伊係自立為帝,子至返來殺伊。而伊家,子至就安排由佢兩個仔,伊陟伊奮分家接手。不過,《竹書紀年》講法就同主流講嘅唔同,疑係後人加嘅,而甲骨文所示,到商末,都一直有祭伊。

阿衡

編輯

  1. 《書》。書序