急就古文,故又叫急就篇史游所寫,畀宮內做嘢嘅小童學字,識名認物,可歸入蒙童一類,至大唐仍甚為流行。急就之意,即短時間內學成,又或短時間內查出用字,兩者皆可謂速成。如此亦歸入字書一類,小學一類。史游善書法,後世臨摹佢嘅書法。唔少書法名家都寫過。急就亦有叫人急就章,至少去到隋唐時有咁嘅叫法,不過急就係篇唔係,可謂誤叫。

皇象碑拓本
宋時刊本,圖為第一章
大元鄧文原嘅急就
急就篇補注

急就出自漢時,事物過於古老,有啲難解,唔切合後來需要,畀後來新嘅蒙童文所取代,諸如南北朝千字文百家姓大宋三字經咁。近世就少好多人讀。大唐顏師古同急就寫注,而大宋王應麟又加補注。

急就字數得二千字左右,字數唔多,歷代都好多抄完又抄,有碑有貼,所以保留完整,甚為難得。不過就引出諸多版本,難辨原本。咁啱近世出土文物,有漢晉木簡竹簡,發現急就喺其中。居延漢簡有前漢時版本,依啲文方便咗訂正用字。

許慎說文,序中借用咗「分別部居不雜廁」一句。此句見於開頭介紹,意謂分類來擺唔混雜之意。急就亦為至早記載石敢當嘅文獻,介紹姓氏之時,砌出「師猛虎 石敢當 所不侵 龍未央」。

大宋王應麟,一二〇八年,借名寫咗姓氏急就篇。所以唔小心就會混淆。

編輯

喺急就之前,已經類似嘅書。古傳有史籀篇李斯倉頡篇趙高爰歷篇胡毋敬博學篇。漢時司馬相如凡將篇李長元尚篇。可惜通通都失傳,有啲只能搵到出土殘簡斷章。而急就繼承佢哋之作,又唯一成篇流傳至今。當中多得佢長短適中,啱晒抄本。亦多得一眾書法大家嘅版本,例如王羲之書法本,後世唔少人臨摹。

至早提及急就,見於漢書藝文志,「急就一篇、元帝時黃門令史游作。」

史游生平所知不多,知佢經歷漢三朝皇帝。劉弗陵,謚孝皇帝。劉詢,謚孝皇帝。劉奭,謚孝皇帝。後漢書宦者列傳第六十八,「至元帝之世,史游為黃門令,勤心納忠,有所補益。其後弘恭石顯以佞險自進,卒有蕭、周之禍,損穢帝德焉。」亦即去到劉奭做皇帝時,先至做黃門令,又睇得出史游係好宦官,與弘恭、石顯唔同路。

而急就成篇之年,就喺劉奭時初元元年初元二年,已為佢年老之時,尾句「長樂無極老復丁」,亦表佢已到咗叫得老嘅年紀,起碼六十。以佢資歷同身份,佢亦會訓練其下黃門做嘢。黃門要做好多記錄,物品出入,人名官名都知。急就亦為此而來。

急就所寫「師猛虎 石敢當 所不侵 龍未央」雖則全部係姓字,但成文成句,亦表當時情況同成書之年。師就係皇帝劉奭之師,蕭望之。而石就係石顯。龍就係皇帝劉奭。蕭望之畀宦官弘恭、石顯等誣告,元初二年十二月自殺而死。「師猛虎 石敢當」之句,就講蕭望之有如猛虎,而石顯敢同佢頂,而天子未受兩者有殃及。故此推斷,急就寫在蕭望之自殺之前,而喺劉奭做皇帝,史游成為黃門令之後。故此成書可能喺初元元年二年之內,亦即約莫西元前四十八年、四十七年。

後世史書講及急就,見於隋書經籍志一,「急就章一卷、漢黃門令史遊撰。急就章二卷、崔浩撰。急就章三卷、豆盧氏撰。」可見史游第一個寫急就。之後有崔浩豆盧氏

編排 編輯

急就可以分成四部,起首介紹用意,跟住羅列姓氏,再羅列諸物,以頌揚漢邦收尾。

傳統將急就篇分成卅二章,一章六十三字,共二千零一十六字。章名冠以第一第二第三咁。不過佢係第一到第六,中間夾漏畧章,再第七到第卅一。後漢時加多卅二同卅三,六十四字一章,就唔係史游原文,變咗卅四章,二千一百四十四字。

第一前卅九字,為介紹用意,餘下就介紹姓氏用字。介紹七字一句,押志韻,由「急就奇觚與眾異」,去到「勉力務之必有憙」,再加「請道其章」。

第一後半,第二、三、四、五、六,以及漏畧,全部都以姓字砌成文句,三字一句,六字一組,每組尾都押韻。由於一章六十三字,六字一組會有時跨過章尾章頭。開頭「宋延年 鄭子方」。一直咁列,漏畧去到尾,寫「姓字識 言諸物」,就結束姓字,轉為講諸物。

第七到卅章,介紹諸物名,全部七字一句,七字尾全部有押韻。可以分兩部分,第七一直至第廿四近尾,去到「諸物盡出五官出」,就介紹物名。第廿四尾句去到第卅尾,就為官用字。

第卅一章為收尾,頌揚漢邦。四字一句,八字一組,組尾押韻,一共五十六字。餘下七字為「長樂無極老復丁」做結尾,都照押韻。

大清時,四庫全書總目提要話急就「其書自始至終無一複字」,唔合事實,至多可以話姓字之中無重複。事實全篇有啲複字,故此余嘉錫四庫提要辨證,「提要所謂無一複字者,真如未讀其書也。」

編輯

漢時仍廣用竹簡木簡,一支一支咁書寫。故此至可能為廿一字一簡,咁三簡為一章,一共九十六簡。九十六簡以線編埋一齊,就叫篇。故此急就為篇。

漢時練習用嘅木片竹片,叫,長二尺四寸。而急就採用七言同三言,咁一柧寫廿一字就啱啱好。三柧六十三字就成一章。咁方便教導同學習。

用意 編輯

急就用意,見於第一章開頭卅九字。

急就奇觚與眾 羅列諸物名姓 分別部居不雜

用日約少誠快 勉力務之必有 請道成章

史游為黃門令,已經年紀相當大,掌管後宮一眾黃門。黃門就係啲細路自幼剦咗入宮做事。由於事務繁多,佢哋要學曉人事同種種物名。咁史游以佢經驗,寫咗急就,畀啲細嘅背讀背寫,咁就叫急就。另一方面,佢分門別類,亦方便忘字時查閱,故此寫出「分別部居不雜廁」。

姓字 編輯

急就所記姓字,多數為一字,亦有少少二字,自第一後半記到漏畧。一共三百九十五姓。二字姓有五個,令狐、未央、公孫、安期以及司馬。

押韻字以粗字表示。

第一 編輯

宋延年  鄭子 衞益壽 史步 周千秋 趙孺 爰展世 高辟

姓氏有以及

第二 編輯

鄧萬歲 秦眇 郝利親 馮晉 戴護郡 景君 董奉德

桓賢 任逢時 侯仲 由廣國 榮惠 烏承祿 令狐

朱交便 孔何 師猛虎 石敢 所不侵 龍未 伊嬰齊

姓氏有祿令狐便未央以及

第三 編輯

翟回 畢稺季 昭小 柳堯舜 樂禹 淳于登 費通

柘恩舒 路正 霍聖宮 顏文 筦財智 偏呂 魯蕳憙

灌宜 程忠信 吳中 許終古 賈友 陳元始 韓魏

姓氏有淳于以及

第四 編輯

掖容調 柏杜 曹富貴 尹李 蕭彭祖 屈宗 樊愛昆

崔孝 姚濁賜 燕楚 薛滕客 聶干 求男弟 過說

祝恭敬 審毋 龐賞贛 斄士 成博好 范建 閻驩喜

姓氏有調以及

康熙字典,「又【韻會小補】叶徒黃切,音唐。【急就章】曹富貴,李尹桑。蕭彭祖,屈宗談。」亦即談氏要讀唐,咁就同急就韻腳一致。

第五 編輯

寧可 苟貞夫 茅涉 田細兒 謝內 柴桂林 溫直

奚蟜叔 邴勝 雍弘敞 劉若 毛遺羽 馬牛 尚次倩

丘則 陰賓上 翠苑 庶霸遂 萭段 泠幼功 武初

姓氏有以及

按,寧字之丁,原本係一。現時統一碼所無,打唔出來,

第六 編輯

褚四池 蘭偉 減罷軍 橋竇 原輔福 宣棄 殷滿息

充申 交脩俠 公孫 慈仁佗 郭破 虞尊偃 憲義

蔡游威 左地 譚平定 孟伯 葛咸軻 敦錡 耿潘扈

姓氏有滿公孫以及

漏畧 編輯

焦戚 晏奇能 邢麗 邵守實 宰安 傅郤散 代焉

司馬襃 䣊自 陶熊羆 解莫 樂欣偕 童扶 痛無忌

向夷 閎并沂 竺諫 續增紀 迷失 姓字識 言諸物

姓氏有安期司馬以及

書法 編輯

史游寫急就,本身就係書法藝術。大唐張懷瓘書斷寫,「章草者漢黃門令史游所作也。」亦即話,章草係史游所創。

流傳書法而言,主要有楷書草書兩種。

所知有名書法家嘅版本有唔少,如三國鍾繇皇象王羲之衞夫人大元鄧文原趙孟頫康里巎巎俞和饒介,以及大明宋克

後世刻有皇象碑,現存上海松江博物館