杜麗娘明代戲曲家湯顯祖創作既《牡丹亭》裏面既女主角。杜麗娘係官家大小姐,既聰明、嫻靜,又美麗、動人。湯顯祖通過夢境同埋幽冥兩種奇幻既意象,亦都打破咗男女性別角色同埋情慾既社會規範,描繪咗杜麗娘。佢追求心中既愛情生活,喺夢裏面同書生柳夢梅熱戀,因為掛住夢中情人,思念成疾,仲死埋,俾佢老豆埋葬咗喺梅花樹下,起咗間梅花庵。後來柳夢梅真係去咗梅花庵,杜麗娘鼓勵柳夢梅進京考試,柳夢梅考中狀元,杜麗娘亦都復活咗,最終實現咗佢既愛情願望。

容貌 編輯

杜麗娘係一個難得一見既絕世美女。係杜麗娘梳妝,準備遊園既時候,侍女春香睇見杜麗娘打扮後既美貌,講咗:「今日穿插得好」,然後杜麗娘唱:「你道翠生生出落的裙衫兒茜,艷晶晶花簪八寶鎮 ,可知我常一生兒愛好是天然,恰三春好處無人見。不提防沉魚落燕鳥驚喧,則怕的羞花閉月花愁顫。」[1]

性格 編輯

王思仁係第一個點評《牡丹亭》既人,佢既評語係:「杜麗娘之妖也,柳夢梅之癡也,老夫人之軟也,杜安撫之古執也,陳最良之霧也,春香之牢賊也,無不從筋節竅髓,以探其七情生動之微也」[2]。 王思仁將杜麗娘既形象概括做「妖」,原因係杜麗娘做咗佢嗰個年代好多人都唔敢做既嘢,佢好勇敢咁去追求愛情、可以為佢追求既嘢付出生命做代價,即使同當時既社會制度對抗,仍然努力抗爭。而在《圓駕》嗰節,杜麗娘在皇帝面前據理力爭,更加顯現咗佢對自信、堅決,「妖」中有佢老豆杜安撫既故執。

喺《牡丹亭》裏面,杜麗娘對「情」既感覺係有不斷成長既,從《閨塾》到《圓駕》,由最初既壓抑、羞澀,到夢裏面既身心徹底解放,然後復活咗之後,馬上又再矜持起來,原因就好似杜麗娘喺《婚走》所講:「前夕鬼也,今日人也。鬼可虛情,人須實禮。」喺虛幻既世界,喺夢境裏面,佢可以放任自己、身心自由、真情流露,可以為情而「妖」;而人總要面對現實世界,所以喺現實世界,佢係知書識禮、老成持重、甘於接受道德倫理既束縛[3]

形象 編輯

杜麗娘既「還魂」故事本身,其實喺傳統戲曲裏面唔係一個新既概念。但係同傳統戲曲裏面既「還魂」唔同,湯顯祖對杜麗娘形象既刻畫可以話係入木三分,深得人心,勾起咗明清期間唔少女仔既共鳴,所以個故事喺當時好受女仔歡迎,好多當時既女仔對杜麗娘既遭遇都好同情,亦都好有代入感。就好似明朝馮小青講既:「冷雨幽窗不可聽,挑燈閒看牡丹亭。人間亦有癡於我,豈獨傷心是小青!」

明朝同埋清朝,《牡丹亭》都係閨閣禁書,喺《紅樓夢》既第二十三回(西廂記妙詞通戲語,牡丹亭艷曲警芳心)裏面講,林黛玉想去見賈寶玉,走到梨香院既牆角既時候,賈府戲班既十二個女仔喺度練習唱戲,林黛玉聽到佢哋唱《牡丹亭》既《驚夢》嗰段:「原來奼紫嫣紅開遍,似這般都付與斷井頹垣。良辰美景奈何天,賞心樂事誰家院。」就自歎,心想:「原來戲上也有好文章。可惜世人只知看戲,未必能領略這其中的趣味」、「則為你如花美眷,似水流年……」、「你在幽閨自憐」,佢既感覺係心動神搖、如醉如痴、站立不住[4]

杜麗娘既形象重點唔係佢既「死而復生」後既經歷,而係佢「因夢而亡」既體驗,呢點喺傳統戲曲好少見。而呢種「因夢而亡」既體驗係由一場「春夢」開始,蕩起咗杜麗娘既無限春心,呢種人類本能既情慾衝動、生理慾望既探討,一直係歷朝歷代既戲曲故事講得比較隱晦既。[5]

  1. 丹亭/惊梦 - 维基文库,自由的图书馆. zh.wikisource.org (簡體中文). 喺2023-12-03搵到.
  2. 季曉燕 (2006–12). . (韓文). 10: 171–204. ISSN 1598-6888.{{cite journal}}: CS1 maint: date format (link)
  3. 丹亭/婚走 - 维基文库,自由的图书馆. zh.wikisource.org (簡體中文). 喺2023-12-03搵到.
  4. 樓夢/第023回 - 維基文庫,自由的圖書館. zh.wikisource.org (繁體中文). 喺2023-12-03搵到.
  5. 麗娘形象的心理解讀——情感矛盾__臺灣博碩士論文知識加值系統. ndltd.ncl.edu.tw. 喺2023-12-03搵到.